Betegségének köszönheti”, hogy evezős lett
Kisgyermekként asztmás lett, rendszeresen vitték Abbáziába gyógyulni és az orvos szabadban végzett sportot javasolt betegsége kezelésére. Egészen kamaszkoráig télen korcsolyázott, nyáron futballozott, mindezt amatőr szinten, de a térde így is tönkrement, akkor lett belőle evezős. 1926-ban lépett a Pannonia Evezős Club tagjai sorába, ahol Bányai Béla, egykori Európa-bajnoki bronzérmes evezős volt első edzője. Később Varró Imre, majd Török Zoltán Európa-bajnok, többszörös olimpikon irányította munkáját, akivel 1931-ben még csapattársak is voltak az Európa-bajnokságon. 1939-ig volt klubjának „működő tagja”, a klubkrónikák összesen 89 győzelmét jegyezték fel. Ezek között 9 országos bajnoki címet, nyolcasban hatot 1931 és 1939 között, kormányos négyesben hármat 1932 és 1938 között.
1931-ben kezdődött nemzetközi karrierje
… aminek rövid summázata 2-2 Európa-bajnoki arany-, ezüst- és bronzérem, továbbá egy Európa-bajnoki IV. és – nem utolsó sorban – egy olimpiai V. helyezés, négyesben, ill. nyolcasban. 1939-ig volt a válogatott keret tagja, melynek oszlopos részét jelentette a Pannonia EC mindenkori nyolcas legénysége. Csapattársai a nyolc év alatt természetesen többször cserélődtek, de Domonkos Pállal, Gyurkóczy Károllyal és Szabó Lászlóval szinte minden esetben együtt küzdött a magyar hajó győzelméért.
1931-ben Párizsban az Európa-bajnokságon bronzérmet nyert a nyolcassal. 1932-ben Belgrádban a kormányos négyes tagja volt (Bartók László, Ballya Hugó, Szabó László, Török Zoltán, kormányos Zoltán Béla), a csapat a reményfutamban nem állt rajthoz, így kiestek a versenyből. Egy évvel később a Budapesten rendezett Európa-bajnokságon kissé megváltozott összetétellel elért második helyezésük a dicsőség mellett vigaszdíjat is jelentett, amit betetézett a nyolcas győzelme. 1934-ben a luzerni Európa-bajnokságon az összeszokott legénység (Domonkos Pál, Ballya Hugó, Szabó László, Gyurkóczy Károly) először a kormányos négyesek versenyében állt rajthoz Kereszthy Ervin kormányossal és a IV. helyet szerezték meg. Ugyanaznap később azonban a kormányos nélküli négyesek versenyében 500 m-nél összeütköztek a svájci hajóval, a kettes lapátja kinyomódott a villából, a kilátástalan helyzetben feladni kényszerültek küzdelmet. 1935-ben Berlinben újra a válogatott nyolcast erősítette, mely ismét győzött. Nem csoda, hogy (v)érmes reményekkel készültek és változatlan összeállításban indultak 1936-ban az olimpiára, de Berlinben a versenyben alaposan lemaradva csak ötödikként evezett át a Pannon-legényekből álló magyar hajó a célvonalon. 1937-ben Amszterdamban az Európa-bajnokságon kormányos nélküli négyesben képviselte Magyarországot ezúttal a ragyogó III. helyet szerezték meg. 1938-ban Milánóban a nyolcasban a még ragyogóbb, Európa-bajnoki II. helyezéssel búcsúzott a nemzetközi evezős versenyektől. De nem búcsúzott az evezéstől!
Felkészülés a civil életre, családalapítás
Budapesten a Kölcsey Gimnáziumban 1926-ban érettségizett, de tanulmányait nem közvetlenül utána folytathatta, mert a család negyedik gyermekeként munkába kellett állnia. Szegeden a M. kir. Ferenc József Tudományegyetemen 1935-ben végzett és kelt jogi doktori diplomája. A Közlekedési Minisztériumban kezdett dolgozni, majd hamarosan a MÁV-nál, forgalmistaként, s amikor válogatott lett, áthelyezték az igazgatóságra, ezzel segítették a mindennapos edzésre járást. A háborúban mint vasutast az akkori törvények alapján nem hívták be katonának.
Az aktív versenyzést abbahagyva 1940-ben klubjának tiszteletbeli tagjává választották, majd 1943-tól elvállalta a sportigazgató-helyettesi, sőt az Evezős Szövetségben a szövetségi kapitányi funkciót. A MESZ-elnökség 1942-ben propaganda célú oktatófilm elkészítéséről döntött, ennek forgatókönyvét, szövegét is ő írta, sőt a képfelvételeken is ő szerepel. A 25 perc terjedelmű film 1943-ban készült el.
Ezekre az évekre esik családalapítása is. 1940-ben a Városliget szélén álló, azóta lebontott Regnum Marianum templomban vette feleségül Farkas Irén testnevelőtanárt. Fiuk, Zsolt (1942) és leányuk, Irén (1946) is orvos lett. A háború végén családjával, feleségével és kisfiával Ausztriába menekültek, több edzői ajánlatot kapott, feleségét is hívták síedzőnek, de hazaszeretetük erősebb volt, 1945. április 4. után hazajöttek. Komáromban – mint minden férfit – leszállították a vonatról, 1-2 napig fogva tartották, míg ellenőrizték, hogy nem volt nyilas.
Négy évtized az evezősök oktatása-nevelése terén
1947-ben kezdett klubjában edzői feladatokat vállalni, mindjárt merészen Zsitnik Béla és Szendey Antal felkészítését, akik 1947-ben Európa-bajnokok lettek és 1948-ban Londonban a kormányos kétevezős versenyszámban megszerezték a magyar evezős sport első olimpiai (bronz) érmét. Az olimpiáról hazatérve állambiztonsági rajtaütés során valutát találtak könyvtára egyik kötetében, ezért elhurcolták, az Andrássy út 60-ban eltöltött 3 hónapnak „köszönhetően” később fél veséjét el kellett távolítani. Szabadságát visszanyerve a MÁV-nál krampácsolóként, majd távírászként kezdhetett újra dolgozni, később „lépegetett” felfelé a ranglétrán, végül eljutott a végzettségének és képességeinek megfelelő jogtanácsosi beosztásba. Edzőként munkaidő-kedvezményben részesült, így tudott hétköznap délutánonként edzést tartani.
Civil munkája mellett folyamatosan edzősködött. 1948-ban a nagy történelmi evezősklubok betiltása után a MESZ szövetségi kapitánya lett, majd 1950-től a Vasas SC evezős szakosztályában nőkkel kezdett el foglalkozni. Közös munkájuk eredményeképpen az 1950-es években négyes és nyolcas csapatai nemcsak a hazai bajnokságok sorát nyerték, hanem válogatottként is hazánkat képviselve több Európa-bajnoki helyezést szereztek. Kifinomult technikai felkészítő- és jó kondicionáló-képességének eredménye volt, hogy versenyzői 4 Európa-bajnokságon szereztek érmet. Nagy szaktudásával folyamatosan az élvonalban tudta tartani versenyzőit.
1955-ben a MESz elnökségi tagjává, azon belül a Fegyelmi Bizottság elnökévé és az Edzőbizottság tagjává választották. Miután a gyakorlatban már több mint egy évtizede bizonyított, utóbb a papírt is megszerezte: 1960-ban a Sportvezető és Edzőképző Intézetben az edzői oklevelet. Így az adminisztrációs akadálya is elgördült annak, hogy edzői tevékenységét, a női váltott evezősökkel elért nemzetközi sikereit hivatalosan is elismerjék: 1960-ban a Magyar Testnevelési és Sport Tanács Elnöksége a Mesteredző címet adományozta számára. Munkáját 1962-ig folytatta a Vasasban, utána a MESz vezetőedzője lett, majd 1974-től az MTK-VM női szakosztályában volt vezetőedző. Mind e mellett a Testnevelési Főiskola szaktanáraként evezős edzők generációi az ő előadásain szívták magukba a sportág felsőfokú ismereteit; sőt 1987-ben egy szakkönyvet is írt, amit azonban nem adtak ki, családja őrzi a kéziratot.
Emlékezete
1985-ig volt (megszakítással) a női válogatott vezetőedzője. Az után az Arany János Nyelviskolában tanított német nyelvet.
1993-ban, a Magyar Evezős Szövetség 100 éves jubileuma alkalmából tartott díszközgyűlésen emlékplakettet vehetett át. Emlékét hálás versenyzői a Dr. Ballya Hugó örökös vándordíj alapításával fejezték ki, melyet az országos bajnokságon a női felnőtt négyes (1988-ig kormányos, 1989 óta kormányos nélküli) versenyszámot megnyerő egyesület vehet át.
Sírja az Óbudai Temetőben (33. parc., N/A szakasz, 45 urnakripta) 2005 óta védett, legutóbb a Nemzeti Örökség Intézete újíttatta fel.
Születésének 100. évfordulóján, 2008-ban a család emléktáblát helyezett el rá emlékezve az I. ker. Hunyadi János utca 3. sz. alatti ház, utolsó lakhelye földszintjén, melyet egykori evezős tanítványai, sportbarátai jelenlétében avattunk fel.
Forrás
• A Pannonia Evezős Club hat éve 1934-1939. (Budapest 1940)
• 100 éves a Magyar Evezős Szövetség 1893-1993 (Bp.1993. 78-79.o.)
• Kozák Péter: Ki kicsoda a magyar sportéletben I. (Bp. 1994. 75.o.)