Adorján
István

Adorján István olimpikon kerékpárversenyző volt. Elsősorban országúton szerepelt. A II. világháború után egy ideig a Magyar Kerékpáros Szövetség "Balatoni kerület" sportintézője.(1947)

Születési hely
Székesfehérvár
Születési idő
1913. nov. 12.
Halálának ideje
1987. jún. 7.
Halálának helye
Mayfield Heigths (Egyesült Államok)
Becenév
Dóri

Kerékpáros pályafutás

Adorján István 1929-ben kezdett kerékpározni a székesfehérvári vasutasklub színeiben. Első jelentős eredményét 1933-ban érte el, amikor második helyen végzett Magyarország hegyibajnokságában. A következő évben a 100 km-es országúti bajnokságban lett második. 1935-ben harmadik helyezést ért el a Tour de Hongrie-n. 1936-ban országúton megnyerte a 100 km-es bajnokságot és második lett az összetett versenyben. Ugyanebben az évben a berlini olimpián az országúti mezőnyversenyben indult, ahol bukásba keveredett és helyezetlenül zárt. A mezőnyversenyben bukás miatt támadt zűrzavarból adódóan hiába volt négy magyar versenyző az élmezőnyben, nem sikerült három értékelhető időeredményt felmutatni, így csapatversenyben végül helyezetlenek lettek. Pedig jó esélyük lehetett volna a bronzéremre, hiszen végül csak két csapatot tudtak értékelni (három-három fővel), és mint az a beszámolókból kiderült, a magyar válogatott rendelkezett csak teljes gárdával a célegyenesben. 1939-ben a Kerékpáros Szövetség balatoni kerülete Adorján István tízéves versenyzői jubileuma alkalmából kerékpárversenyt rendezett, amit pont az ünnepelt nyert meg. A második világháborúban a keleti fronton harcolt és 1942-ben a első lett egy harctéren, egy oroszországi városban rendezett háztömb körüli versenyben. Elsö díj egy üveg likőr és két hét szabadság volt. Miután a frontról visszatért Magyarországra, 1943-ban még nyert két bajnoki címet az országos vidéki pályabajnokságon, az 1000 méteres időfutamban és az üldöző-csapatversenyben.

Olimpikonunk a sikerek kapujában így nyilatkozott: „Már csak ötven méterre lehettünk a 100 kilométeres országúti verseny céljától. Az első sor már majdnem befutott. Én a másodikban igyekeztem, amikor csak azt láttam, hogy minden szikrázik körülöttem. Egy olyan hatalmas tömegbukás történt, hogy csaknem hatvan-hetven ember és gép hevert egy kupacban. Sajnos mi is belekeveredtünk a szerencsétlenségbe. Ez az eset annyira felbontotta a mezőnyt, hogy a végén csak néhány versenyzőnek tudták értékelni az eredményét. Nemes Nótás Károly nyilatkozta a verseny után ,hogy "velem együtt Adorján is hasonló sorsra jutott. Liszkay és Bognár viszont elkerülte a tömegbukást, s két másodperccel a győztes francia Charpentier mögött tizenhatodik helyezettként futottak a célba.”

Adorján és az olimpiai fáklya váltó

Még 1935-ben, amikor először hallott az olimpiai fáklya váltóról, Adorján elhatározta, hogy biciklivel kíséri az olimpiai fáklyát Olimpiából Berlinbe. Számításokat végzett, ütemtervet dolgozott ki, és megtakarított egy kis pénzt az útra. A feladat nem volt egyszerű, hiszen 10 nap alatt 2941 km-t kellett volna megtennie, szinte pihenés nélkül. Tervét azonban a Magyar Kerékpáros Szövetség nem engedélyezte. Igaz, Adorján versenyzőként mégis eljutott az olimpiára. Ő volt egyesülete első olimpikonja.

Háború után

A második világháború befejezése után a Magyar Kerékpáros Szövetség Balatoni kerületi sportintézöje volt. Az 1956-os forradalom leverése után az Egyesült Államokba vándorolt ki.

Források

Sporthirlap, 1936. március 28. Nemzeti Sport, 1939. augusztus 28. Sporthirlap, 1943. szeptember 22. Népsport, 1984. december 6.

Egyesületei

1929 — 1932
Székesfehérvári Duna-Száva-Adria Vasút Előre Testgyakorlók Köre
Székesfehérvár
1932 — 1943
Székesfehérvári MÁV Előre Testedző Kör
Székesfehérvár

Eredményei

1936
Bern
Svájc
Országúti Mezőnyverseny
26
1936
Berlin
Németország
Országúti Csapatverseny
Helyezetlen