Déván
István

Déván István azon kevés magyar sportolók közé tartozik, akik mind a nyári, mind a téli olimpiákon képviselték Magyarországot. Sporttevékenysége mellett jelentős volt a sportírói munkássága is.

Születési hely
Pozsony
Születési idő
1890. nov. 4.
Halálának ideje
1977. ápr. 20.
Halálának helye
Kempten (Németország)

Déván, mint atléta

Déván István igazi all round sportoló volt. Pályafutását 1910-től a MAC atlétájaként kezdte. 1912 és 1915 között háromszor nyert egyéni bajnoki címet (1912 440y, 1915 400m és 800m síkfutásban). 1919-ben a váltókkal (5 x 100m és 400m) és távolugrásban csapatbajnoki címet szerzett. 1912-1913-ban három távon is (440y, 440y gát és 300m) országos csúcsot ért el. 1912-ben a részt vett a stockholmi nyári olimpián, ahol 200 és 400m-en, valamint a 4 x 400m-es váltóval indult, de egyik számban sem került a döntőbe. Sportpályafutása mellett már akkor újságíróként dolgozott, első jelentős munkahelye 1912 és 1914 közt a Pesti Hírlap volt. Részt vett az első világháborúban, tüzér­hadnagyi rangban szerelt le és több kitüntetésben részesült. Hazatérése után, mint sportújságíró a Nemzeti Sport munkatársaként folytatta pályafutását. De emellett az aktív sportolástól sem szakadt el teljesen.

Déván és a téli sportok

A MAC színeiben sí- és bobversenyeken, a Budapesti Korcsolyázó Egylet tagjaként pedig gyorskorcsolya versenyeken indult. 1922-ben síelésben összetett magyar bajnok, és még ugyanabban az évben gyorskorcsolyában is magyar bajnoki címet nyert. Mint síelő 1924-ben részt vett a chamonix-i téli olimpián, ahol 18km-es sífutásban a 31. helyen végzett. Akkoriban tervben volt, hogy Magyarország bobcsapatot indít az olimpián, aminek Déván lett volna a kormányosa.

Déván az autóversenyző

Ettől az időtől kezdve figyelme és aktivitása egyre inkább az autó- és motorsport felé fordult. Részt vett motorkerékpár- és autóversenyeken és 1920-tól 1925-ig a Nemzeti Újság autórovatának vezetője volt. Máry Dezsővel együtt megalakította a MAC motoros szakosztályát, amely az ő munkája révén nemcsak magyar, de európai viszonylatban is nagy nevet szerzett. 1925-től 1931-ig az Automobil Motorsport című folyóirat tulajdonos-főszerkesztője, 1933-34-ben az Automobil und Motorrad Weltalmanach szerkesztője, 1934-től az A Nép és az Esti Újság munkatársa volt.

Az emigráció évei

Déván széleskörű sportirodalmi tevékenységet fejtett ki, számos sportkönyvet írt magyar, német, angol és francia nyelven. 1940-ben Sport (Kérdezz-Felelek!) címmel kétkötetes sporttémájú rejtvénykönyvet adott ki, amely egyike volt az elsőknek ebben a témában. Az első világháború utáni tevékenysége miatt (tagja volt Horthy Nemzeti hadseregének) 1945-ben köröző levelet adtak ki ellene Rákosiék és emiatt Déván István emigrációba kényszerült. A bajorországi Kemptenben telepedett le, ahol továbbra is hű maradt nagy szerelméhez, a sporthoz. Német és angol nyelven atlétikai lapot alapított, melyben pontosan beszámolt úgy az atlétika múltjáról, mint annak jelenéről. Főbb művei Sí. Ugrás, futás, tréning és versenyzés (Budapest, 1919); A modern atlétika (Bp., 1922); A modern sísport (Bp., 1923; németül Bp., 1924); Automobil Almanach (Bp., 1925); A síelés abc-je (Bp., 1931, 2. kiad. Bp., 1940; angolul Bp. 1936); A sízés technikája síkon, lejtőn, meredeken. Az új sí abc (Bp., 1936); A magyar szocialista állam sportja (Bp., 1938); Standard-Abfahrten in Europa (München, 1938); Sport. Kérdezz! Felelek! (1-2., Bp., 1940-41).

Egyesületei

1910 — 1920
Magyar Atlétikai Club
Budapest

Eredményei

1912
Stockholm
Svédország
Rövidtávfutás 4x400 m váltó
7
1912
Stockholm
Svédország
V. nyári olimpiai játékok
Rövidtávfutás 200 m síkfutás
35
1912
Stockholm
Svédország
V. nyári olimpiai játékok
Rövidtávfutás 400 m síkfutás
30