Henzsel János útja Nyíregyházától Stockholmig
Henzsel János a kerékpáros pályafutása elején országúton versenyzett. A Vándorkedv KK versenyzőjeként 1909-ben megnyerte Magyarország 100 km-es országúti bajnokságát. Az itt elért bajnoki idejénél jobbat Magyarországon ezen a távon csak 1926-ban értek el. 1911-ben, immár a Fővárosi KE színeiben ugyanezen a távon bajnoki második helyezést ért el. 1912-ben négy társával egyetemben, mint az első magyar kerékpáros olimpikonok egyike, részt vett a stockholmi olimpián, ahol az országúti egyéniben a 75., csapatban pedig a 12. helyen végzett. Kerékpárospálya hiányában, a résztvevők ekkor csak országúti küzdelemben mérhették össze a tudásukat. A Mälar-tó körüli mamutméretű "embert próbáló" 320 km-es verseny – amilyen hosszú kerékpáros verseny nemcsak hogy olimpiai játékokon nem volt addig, sőt a későbbiekben sem – napjaink hivatásos versenyzőinek programjában is ritkán fordul elő. Ráadásul az akkoriban szokás szerint a versenyt egyenkénti indítással bonyolították le. A feljegyzések szerint az utolsó rajtolót éjfél körül indították útjára. A magyar válogatott meglepően nagy létszámú volt. Azt, hogy a versenyzőink gépei, a versenyeszközök a többi indulóéhoz viszonyítva korszerűek, nem régiek, elhasználtak voltak-e, ma már nehezen lehetne megállapítani. Az tény, hogy Henzsel János gépe, a féltáv körül eltörött és érthető nehézséggel, mintegy 30 km-t kellett visszafelé hajtania, ahol menetközben egy kovácsműhelyt észlelt és bízott a javítási lehetőségben. Ebben nem is csalatkozott. A gépét megjavították, de csak jelentős időveszteséggel tudta csak folytatni a versenyt.
Stockholm után
Az olimpia után inkább pályaversenyeken szerepelt, főleg motorvezetéses versenyszámokban. Ezidő alatt megfordult a Törekvés az Edison KE és a Világosság KK csapataiban is. Henzselnek nagy szerepe volt abban, hogy az első világháború után újra meginduljon a Millenárison a kerékpáros élet. Ha kellett szerzett egy négykerekű kézikocsit arra fölrakott egy hordó kátrányt és egypár munkanélküli sporttársávaI megjavította a pályát.
Sportpályafutása után motor- és autószerelőként dolgozott Budapesten. Mint a motorsport művelője számos külfőldi és hazai versenyen vett részt. Emellett tagja volt a Világosság KK vezetőségének.
Források
Pesti Napló, 1912. július 9.
https://www.olympedia.org/athletes/14721
Sport-Világ, 1912. július 15.