Kerékpározás

Uhereczky
Ferenc

Uhereczky Ferenc volt az első magyar versenyző a kerékpáros világbajnokságokon. Részt vett az 1924-es párizsi olimpián, ahol a tandem számban Grimm Jánossal a negyedik helyen végeztek. A mai napig ez a legjobb magyar pályakerékpáros eredmény az olimpiákon. Pályafutása befejezése után Uhereczky a magyar kerékpársport adminisztrációjában dolgozott.

Születési hely
Léva
Születési idő
1898. jan. 20.
Halálának ideje
1967. ápr.
Halálának helye
Bristol (GBR)
Olimpia
Világ­bajnokság
Európa-bajnokság

Kezdetek világbajnoki részvétellel

Uhereczky Ferenc 1914-ben a Kitartás KK színeiben kezdett el kerékpározni. Ekkor elsősorban országúti versenyeken indult. 1915-ben mint kezdő, megnyerte első országúti versenyét és 1918-ban a 100km-es országúti számban már magyar bajnoki címet szerzett. 1920-tól a Világosság KK színeiben sportolt és leginkább a pályakerékpáros számokban versenyzett. 1919 és 1924 között összesen tíz bajnoki címet ért el a pályán (ötször repülőversenyben, háromszor 10km-en és kétszer tandemben). 1923-ban ő volt az első magyar induló a pálya-világbajnokságokon, amikor Zürich-ben a repülőversenyben rajthoz állt.

Olimpiai szereplése

Legnagyobb hazai riválisával Grimm Jánossal együtt ők voltak az első magyar pályakerékpárosok, akik olimpián szerepeltek. Az 1924-es párizsi játékokon Uhereczky a repülőversenyen már az előfutamok során kiesett. Tandemben Grimmel közösen, viszont az esélyesek közé tartoztak, de balszerencséjükre a nagyon erős holland párossal kerültek egy előfutamba és nem jutottak a döntőbe. Mivel csak öt páros nevezett és hárman szerepeltek a döntőben (természetesen a franciák, a hazai pálya előnyével ellenfél nélkül kerültek a döntőbe), az előfutamban második helyezett brit és a magyar páros sok helyen negyedik helyezettként van feltüntetve.

Pályafutása után

Pályafutása befejezése után Uhereczky a magyar kerékpársport adminisztrációjában dolgozott. Alapítója volt a BSE Kerékpár Szakosztályának, valamint a budapesti Millenáris Kerékpárpálya igazgatója volt. Uhereczky sportpályafutása mellett kerékpár-, motor- és autóértékesítéssel foglalkozott. ezentúl kerékpár-, és motorkerékpár javító műhelyt vezetett. Autókereskedőként saját, kétszemélyes autót is tervezett.1929.-ben a Budapesti Áruminta Vásáron mutatta be kétszemélyes,hazai készítésű ,áramvonalas kisautóját.Járművét kéthengeres JAP motorkerékpár motor hajtotta,melyhez hátramenettel ellátott kétfokozatú váltót kapcsoltak. A kiállításon megnyilvánult nagy érdeklődés hatására úgy döntött továbbfejleszti járművét,erre azonban már nem került sor. A második világháború után, 1947-ben autócsempészésért két hónap börtönre ítélték. 1956-ban elhagyta az országot és Nagy Britanniába távozott.

Rekordok-bajnoki címek

Rekordjai: 5000 méter tandem időfutam: 7:02.8 Uhereczky Ferenc* Grimm János ВТС EKE Budapest 1923 1000 méter állórajttal 1.14.2 Uhereczky Ferenc 1923 Bajnoki címei: Repülőverseny: 1918. Uhereczky Ferenc, Világosság KK 1919. Uhereczky Ferenc, Világosság KK. 1920, Uhereczky Ferenc, Világosság KK. 1921. Burghart István, Világosság KK. 1922. Uhereczky Ferenc, Világosság KK. 1923. Uhereczky Ferenc, Világosság KK. 1924. Uhereczky Ferenc, Világosság KK. Kétüléses (tandem)verseny 1919. Uhereczky Ferenc, Burghart István, Világosság KK. 1921.Uhereczky Ferenc, Burghart István, Világosság. KK.

Egyesületei

1914 — 1920
Kitartás Kerékpáros Klub
Budapest
1920 — 1925
Világosság KK
Budapest

Eredményei

1924
Párizs
Franciaország
VIII. nyári olimpiai játékok
Pálya Sprint
22
Helyezetlen
1924
Párizs
Franciaország
VIII. nyári olimpiai játékok
Pálya tandem
4