Már óvodáskorában motoron ült
Négyéves korában ült először motoron, az édesapja készítette neki. Magával ragadta a sportág, és soha nem engedte el. A magyar bajnokságokon először 50 és 80 köbcentiben győzött, majd a Hungaroringen is bemutatkozott 16 évesen egy Európa-bajnoki futamon. 19 éves volt, amikor a 125-ösök közt a csehországi vb-futamon ott lehetett egy Honda nyergében. 20 évesen jutott el odáig, hogy világbajnoki sorozatban indulhasson.
Szorgos pontgyűjtögetés
2001-ben, az ötödik futamán, Olaszországban pontszerzőként végzett, Brnóban, egyik kedvenc pályáján bejött a legjobb tízbe, Motegiben pedig a hatodik helyen zárt. Összetettben ezzel a 18. lett, ami egy újonctól elismerésre méltó teljesítmény. 2003-ban Brazíliában a negyedik lett, de az igazi ugrás 2005-ben jött el a pályájában, amikor a Hondát KTM-re cserélte. Mindjárt a harmadik futamon ugyanis dobogóra állhatott Kínában, az ötödik nagydíjon pedig már első lett, Olaszországban nagyszerű győzelmet ért el. Mivel Hollandiában és Katarban is győzött, a valenciai szezonzárón pedig második lett, az év végén a harmadik helyre kapaszkodott fel az összetett pontversenyben. A KTM azonban nem nézte el neki, hogy Katarban megelőzte a finn Kalliót, és ha ezt nem teszi, akkor Kallio világbajnok lehetett volna, épp ennyi pont hiányzott neki a végső sikerhez, ezért szerződést bontottak vele.
A világbajnoki diadal éve
2007-ben átigazolt az Apriliához, és a katari szezonnyitón a második helyen végzett, a Spanyol Nagydíjon pedig győzött Jerezben, ezzel az élre állt az összetettben is. Az egész szezonban megbízhatóan versenyzett – egyedül Doningtont nem fejezte be, mert meghibásodott alatta a motorja Angliában. Azután Németországban, San Marinóban és az utolsó előtti felvonásban, Malajziában is nyert. Ennek köszönhetően tízpontos előnnyel érkezett a szokásos valenciai befejező hétvégére, ahol már a második hely is elég volt a világbajnoki címéhez. A második helyen álló spanyol Hector Faubel azonban nem adta könnyen ezt a sikert. A futamon folyamatosan előzgették egymást, de mivel kiemelkedtek, és mások nem voltak rájuk veszélyesek, a második pozíció az összetett első helyet jelentette. November negyedike sporttörténelmi dátum: Talmácsi Gábor ekkor lett a magyar motorsport első világbajnoka. Talmácsi 282, Faubel 277 pontot gyűjtött a teljes idényben. Az örömét így öntötte szavakba:
Nagyon jó szezonom volt, bíztam önmagamban, a motoromban, és tudtam, hogy képes vagyok a végső győzelemre. Meg tudtam csinálni. Csak magammal foglalkoztam, túl sok információ volt a táblán, ezért nem is érdekelt, ami rajta van. A végén már nem akartam magam túlvállalni, mert a világbajnoki címhez elég volt a második hely is.
“„
Bronzzal búcsúzott
A 2008-as év nem indult jól, előbb tizenkettedik lett, majd kiesett, de a szezon végére belelendült, Hollandia, San Marino és Malajzia megnyerése után felzárkózott. Mivel azonban az utolsó futamon kiesett, a harmadik helyen zárt, egyben így köszönt el ettől a géposztálytól, és lépett eggyel feljebb. Vagyis mindjárt kettővel.
A királykategória
2009-ben a 250-esek közt vett részt négy futamon, utána kettőt kihagyott, menedzsere, Stefano Favaro eközben már azon fáradozott, hogyan juthat el a királykategóriába. Egyik fontos szponzora, a Mol is segítséget nyújtott neki ebben a váltásban. 2009 májusában Barcelonában mutatkozott be egy Hondán a legjobbak közt, és ezzel ő lett a MotoGP első kelet-európai pilótája. „Hatalmas élmény és érzés lesz holnap kigurulni a boxból az új motorral, ez a hétvége a motorozás ünnepe lesz számomra.” Három futamon át ismerkedett az új járgányával, majd Németországban már az utolsó pontszerző, vagyis a 15. helyen zárt. San Marinóban és Angliában 12. lett, ez a két legjobb helyezése. Összetettben a 17. helyre futott be a szezon végén. 2010-ben a frissen létrehozott sorozatban, a Moto2-ben versenyzett, és szerezte meg a szezon végén a hatodik helyet.
Felrobbanó motorblokk zárta le a pályafutását
2012 májusában kapott egy felkérést a cseh Prorace Teamtől, hogy visszatérjen a motorozás világába, és a vb-szezon felénél csatlakozott a Superbike világbajnoksághoz, vagyis az utcai sportmotorok versenyéhez. Előzetes tesztelés és felkészülés nélkül rajthoz állt a hátralévő 8 Supersport futamon, minden alkalommal pontszerző helyen ért célba, és a legeredményesebb magyar versenyzőként 44 ponttal a 13. helyen végzett az összetettben. 2013-ban a megkezdett munkát folytatta, ám ez az idény kifejezetten balszerencsésen alakult. A nyitófutamon Ausztráliában állkapocs- és koponya sérülést szenvedett, majd június elején a Portugál Nagydíjon a felrobbanó motorblokkból kivágódó alkatrész szilánkosra törte a sípcsontját. Ez a sérülés derékba törte a pályafutását, hosszú rehabilitáció és sok műtét döntött a befejezés mellett.
Elismerései
• A Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje (2007)
• Aranysisak – Casci D'oro (2007)
• Az év sportolója (2007)
• A Nemzeti Sportszövetség Különdíja (2007)
Forrás
• Arcanum
• Talmácsi Gábor hivatalos honlapja
• Index
• Nemzeti Sport