Kerékpározás

Győrffy
Imre

Győrffy Imre 1936-ban a berlini olimpián pályaversenyzőként indult sprintversenyben, ahol a 12. helyen végzett. Négy évvel korábban benevezett, de nem vett részt a Los Angeles-i játékokon.

Születési hely
Budapest
Születési idő
1905. dec. 20.
Halálának ideje
1980
Olimpia
Világ­bajnokság
Európa-bajnokság

Hamburgig is elkerekezett volna

Győrffy Imre 1926-ban kezdett kerékpározni a Nyomdász TE színeiben, elsősorban országúti versenyeken indult. 1929-ben az FTC-hez igazolt, és áttért a pályaversenyzésre. 1929-ben, 1930-ban és 1932-ben országos bajnoki címet szerzett sprintben, 1932-ben és 1933-ban pedig tandemben nyert magyar bajnokságot. Egyik legnagyobb nemzetközi sikerét az 1929-es zürichi pályavilágbajnokság előfutamában érte el, legyőzve az akkori amatőr világbajnok francia Roger Beaufrand-ot. Ezek után meglepetésként érte, hogy 1932-ben pályaversenyzőként nem nevezték a Los Angeles-i olimpiára. Emiatt elhatározta, hogy részt vesz az országúti versenyen. A Kerékpáros Szövetség a nevezést elintézte, azonban támogatást az úthoz nem adott. Győrffy olyannyira eltökélt volt, hogy Hamburgig kerékpáron akart menni, úgy tervezte, munkát vállal valamelyik a német kikötőből Amerikába menő óceánjárón, hogy csökkentse az utazás költségeit. Végül azonban nem kelt útra.

Győrffy semmivel sem volt rosszabb…”

A következő évben még az országúti versenyzésnél maradt és harmadik lett a 100 km-es országos bajnokságon. 1936-ban a berlini olimpián ismét pályaversenyzőként indult, ahol a sprintversenyben a 12. helyen végzett. A korabeli szakírók szerint „Győrffy semmivel sem volt rosszabb, mint a döntőbe jutott társai, csak a rutin és a versenybiztonság hiányzott belőle. Magyar szempontból a repülő olimpia számokban és eredményekben ez fejlődést jelentett – ha helyezetlenül végeztünk is. 1924 óta nem történt meg, hogy magyar repülőválogatott az olimpián bekerült volna a középdöntőbe — s Győrffynek ez most sikerült, így maga mögött hagyott 21 válogatott repülőt s végeredményben a 12-ik helyen kötött ki. A középfutamban a dán Magnussentől vereséget szenvedett.”

Nehezen kezelhető volt

Győrffy a pályafutása során gyakran összetűzésbe került a Magyar Kerékpáros Szövetség vezetésével, ezért többször is eltiltották. 1930-ban rosszindulatú hírek terjesztése miatt egy évre eltiltották. 1935-ben, a Tour de Hongrie versenyen, üvegét az elnöki autóra dobta és betörte annak ablakát. Emiatt Győrffyt eleinte végleg eltiltották, a büntetést a korábbi eredményeire tekintettel két évre mérsékelték. 1936-ban örökre eltiltották egyik versenytársa ellen elkövetett tettei miatt. 1939-ben szeretett volna visszatérni, és fellebbezett, de az egyesület nem vonta vissza a felfüggesztését, ezért végleg visszavonult.

Remek gépeket gyártott

Győrffy sportpályafutása befejezése után szövetségi edzőként dolgozott tovább, és mellette saját kerékpárjavító műhelye is volt. 1940-ben a szövetség jegyzőjeként fejlesztette a fiatalok tudását, s ezzel az utánpótlásnevelés terén is értékes munkát végzett. 1941-ben a vezetése alatt álló magyar együttes legyőzte a világbajnok olasz csapatot is. A kerékpársportot mint üzletember is szolgálta, mert nagy tapasztalataival és tanácsaival rendelkezésére állt a versenyzőknek üzletében is. A magyar versenyzők számos versenyt nyertek „Győrffy“ géppel.

Források

Nemzeti Sport, 1932. április 13. Sporthirlap, 1936. szeptember 9. https://www.olympedia.org/athletes/14613

Egyesületei

1926 — 1929
Nyomdász TE
Budapest
1929 — 1939
Ferencvárosi Torna Club
Budapest

Eredményei

1936
Berlin
Németország
XI. nyári olimpiai játékok
Pálya Sprint
12
1929
Zürich
Svájc
pálya
Pálya Sprint
Helyezetlen