Autó-Motor

Michelisz
Norbert

Michelisz Norbert a túraautó-sorozat háromszoros világbajnoka, a magyar autósport első világbajnoka.

Születési hely
Himesháza
Születési idő
1984. aug. 8.
Olimpia
Világ­bajnokság
Európa-bajnokság

Himesháza útjain kezdődött

Hétéves volt, amikor a ralizó nagybátyja épített egy vaskeretes kisautót, amivel a falu útjain szabadon kísérletezhetett. Megszerette, de valódi versenyautóba még nagyon sokáig nem ült.

Szimulátorból versenyautóba

2002-ben kezdett el szimulátorozni a Grand Prix Legends nevű programmal. Az online versenyeken elért eredményei után ismerkedett meg Wéber Gáborral, aki akkoriban a Zengő Motorsport legsikeresebb autóversenyzője volt. 2005. szeptember 13-án Wéber ajánlására részt vehetett a Hungaroringen tartott tesztnapon. Akkor, már 21 évesen ült először versenyautóban. Egy év múlva a Zengő Motorsport benevezte a Suzuki Swift Kupába, ahol megszerezte az első bajnoki címét, majd a Renault Clio Kupában is győzött.

Meredeken felfelé ívelő nemzetközi karrier

2008-ban lépett ki a nemzetközi porondra, és a SEAT Leon Európa-kupa monzai hétvégéjén az első nemzetközi futamgyőzelmét aratta. Ennek köszönhetően vendégszereplőként bemutatkozhatott a túraautó-világbajnokságon (WTCC) Japánban. 2009-ben megszerezte az Európa-kupa-bajnoki címét, és Jean Todt-tól átvehette a FIA év tehetségének járó díjat. 2010 is fontos dátum az életében, mert az első teljes idényét töltötte a WTCC-ben, és a makaói évadzárón az első győzelmét könyvelte el ebben a sorozatban. Michelisz volt az első magyar versenyző, aki világbajnoki futamot nyert.

Hihetetlen izgalmak közt lett Magyarország első világbajnok pilótája

2011-ben a Hungaroringen a második lett, egy év múlva futamgyőztes. 2016-ban gyári csapattól (JAS Motorsport) kapott szerződést, jó vásárt csináltak vele, mert egy év múlva már a második volt az összetett pontversenyben. 2019-ben valószínűleg minden idők legerősebb mezőnyében a szezon legtöbb futamgyőzelmét aratva, öt első és összességében tíz dobogós helyezéssel megnyerte az utolsó futamig kiélezett világbajnokságot. Az utolsó, malajziai futamon az első és második helyről induló Michelisz és Esteban Guerrieri között dőlt el a végső siker. A magyar az elején a negyedik helyig esett vissza az élre törő Guerrieri mögött, amivel az argentin lett volna a bajnok, de végül motorhiba miatt nagyon visszaesett, így Michelisz bebiztosította a bajnoki trófeát. Ezzel sporttörténelmet írt: Magyarország első világbajnok autóversenyzője lett.

Az újabb diadal

2023-ban újabb korszakváltás következett, a WTCR helyét a TCR World Tour vette át a túraautós világpiramis csúcsán, és a Hyundai színeiben újra világbajnok lett. Ez a szezon is tele volt kihívásokkal, és ekkor is az utolsó futamon lett meg az összetett első helye. Az utolsó futamot ezúttal Makaóban rendezték. Akkor az audis Rob Huff-fal vívott öldöklő csatát, és a brit a harmadik helyen haladt, ha meg tudja előzni a második helyen haladó uruguayi Urrutiát, akkor megnyílik az esély a futamgyőzelemre, mert éppen a márkatársa haladt az élen, és könnyen helyet cserélhettek volna. Huff azonban az egyik kanyarban túlságosan megközelítette ellenfelét, ütköztek, amitől a motorháztető felnyílt, a versenye pedig lényegében befejeződött. Michelisznek a nyolcadik hely is elég volt Makaóban, mert így 440 pontot gyűjtve lett az összetettben a legjobb, tízzel előzte meg a második helyre befutó francia Ehrlachert, míg Huff 414 ponton ragadt. A sikere után így nyilatkozott:

Kiegyensúlyozottabb és jobb voltam, mint az első bajnoki cím évében. Az első címet extázisban ünnepeltem, a másodikat másként éltem meg, nyugodtabban.

A harmadik vb-cím

Ezúttal is Makaóban fejeződött be a szezon, most Thed Björkkel vívott ádáz csatát. Az utolsó futam az eső miatt háromórás késéssel kezdődött, és a biztonsági autó bejövetele miatt többször megszakadt a verseny. Michelisznek az ötödik hely a végső győzelmet jelentette, és ezt meg is tudta őrizni a célvonalig. Mivel Björk a nyolcadik lett, megszületett a harmadik vb-elsősége is. 323 pontot ért el, míg svéd riválisa 312-vel zárt. A siker értékét fokozta, hogy a Hyundai csapat magyar versenymérnöke, Boriszov Dániel nélkül nem jöhetett volna össze.

Elismerései

• A Magyar Érdemrend Lovagkeresztje • Az év magyar autóversenyzője (2017, 2018, 2019, 2024)

Forrás

• Arcanum • Index • TotalCar • Michelisz Norbert hivatalos honlapja

Egyesületei

2010 — 2015
Zengő Motorsport
2016 — 2017
JAS Honda
2018 — 2024
BRC Racing Hyuandai