Kökényesi
György

Kökényesi György nevéhez fűződött az első hazai motokrossziskola megalakítása, s teremkrossz meghonosítása. Az ő érdeme, hogy 1990-es évektől kezdve Magyarország is bekerült a motokrossz-vb-k és Eb-k vérkeringésébe. Ugyancsak neki köszönhető, hogy a magyar szupermoto is kilépett a nemzetközi porondra. 1989-ben mesteredzői címet kapott.

Születési hely
Újpest
Születési idő
1943. jan. 20.
Halálának ideje
2014. aug. 1.
Halálának helye
Budapest
Becenév
Kökény

Súlyemelőként ifjúsági válogatott volt

Kökényesi György 1943. január 20-án születetett, Újpesten. A súlyemelő ifjúsági, majd utánpótlás tagja volt, de egy másik sportág még jobban tetszett neki: felnézett a motorversenyzőkre. Miután 1963-ban katona lett, kétszer is érmes lett a néphadsereg súlyemelő-bajnokságán. De azt követően, hogy a leszerelése után a Láng-gyárban, mint turbinaszerelő, megkapta a segédlevelet, 1966-ban, az első fizetéséből vásárolt egy kosárnyi Danuviát. Szépen összerakta és a Körvasútsoron széthajtotta azt. Szombatonként, vasárnaponként ott hajszolta Danuviáját a dombon, fel és le. Oda jártak crossozni a Dózsások, és azokat utánozta, de csak a maga gyönyörűségére. Amikor 1966-ban a Zalkások felvételt hirdettek a krosszozók közé, ő is jelentkezett, úgy gondolta, nincsen veszteni valója. Voltak ott vagy 150-en. Aztán maga is meglepődött, amikor megtudta, hogy az ő ideje volt a legjobb. És mert ez ősszel volt, a motorozás helyett tornateremi edzésekre járt – így kezdődött a motoros karrierje. A következő tavasszal megkapta a híres Szabó László-féle Danuviát, amivel júniusra bajnok lett. Így kezdődött…„

Egy 125 köbcentis Danuviával kezdte

„Síel, lovagol, motorozik - mikor melyiknek van szezonja. Valamikor focizott, kosarazott, tíz éven át emelgette a súlyokat Aztán 1966-ban egy tehetségkutatón rájött, hogy van számára izgalmasabb sport is: a motorozás. Már az első évben juniorbajnok lett egy 125 cm5-es Danuviával. Aztán jöttek nehezebb, eredménytelenebb évek is - Czetkájával csak az első három közé tudta magát beküzdeni, ez pedig kevés annak, aki bajnok akar lenni. Azért ez is sikerült: 1977-78-ban az 500 köbcentis kategóriában. 1978-ban - egy kivétellel - mindent megnyert, ahol elindult. Amint versenyzői pályafutását befejezte, edzőként azonnal a krosszosok mellé szegődött. Idővel egyre több teendőt magára vállalva, töretlenül kitart mellettük. Nem is akárhogyan, ha a mesteredzői címet kiérdemelte” – írta róla a cím átvétele után az Autó-Motor című szaklap. Egy megállapítás szerint „elmozdította a sportágat a hetvenes évek stagnálásából; hogy kialakította az egységes válogatott keretet, amely aztán szép sikerekkel szerepelt Európában. 1979-től – amióta ő a csapatkapitány – Gyurászik László és Németh Kornél egyéni BBK-t nyert és kétszer lett a magyaroké a csapatgyőzelem. Azt is méltányolták, hogy ő dolgozta ki a motorosedző-képzés gyakorlati módszereit”. Kökényesi György ehhez hozzátette: „Ahogy elkezdtem, a válogatottal dolgozni rájöttem, sürgősen be kell indítani az edzőképzést a TF-en, hogy egységes szemlélet alapján foglalkozhassanak a klubokban a versenyzőkkel. Az emberrel és a körülményeivel egyaránt törődni kell. Sokoldalú sportembereket neveljünk, ne csak motorversenyzőket.”

Fia volt a legsikeresebb tanítványa

Nekrológjából kiolvashatóan elsősorban a terepmotorozásban, a motokrosszban, a szupermotóban és a quadban alkotott maradandót, s ugyanezt tette televíziós szakkommentátorként is. Motokroszszosként a 60-as, 70-es években három bajnoki címet szerzett, majd szakvezetőként még nagyobb sikereket ért el. Ugyancsak az Autó-Motorban megjelent nekrológja tért ki arra, hogy Kökényesi az elmúlt négy évtizedben emblematikus tagja volt a Magyar Motorsport Szövetségnek (MAMS), a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetségnek (FIM), valamint a FIM európai szövetségének, a FIM Europe-nak.” Motokrossz- és szupermoto-szakágvezető volt, haláláig irányította a quad szakágat, vezette az OKJ-s edzőképzés sportszakmai részét. A Nemzetközi Motor Szövetségnél versenyigazgatói és felügyelői licenccel rendelkezett. Fontos kiemelni szakírói munkásságát, Porban az igazság című könyvét a sportág Bibliájának, a hazai krosszélet alapművének nevezték. Fia és egyben tanítványa, ifjabb Kökényesi György több ízben motokrossz- és szupermoto bajnok lett, szupermotóban Európa-bajnoki címet is szerzett. Idősebb Kökényesi György, a motorosszövetség alapító tagja, mesteredző, többszörös motokrosszbajnok, szakkommentátor, 2014. augusztus 1-én hunyt el, Budapesten.